علیرضا سلطانی فرد در گفتوگو با روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در خصوص حیطههای فعالیت این بنیاد اظهارداشت: این بنیاد با هدف استانداردسازی و توسعه سواد الکترونیک همه اقشار جامعه در سال 1383 تاسیس شد و از طریق تولید محتوا، توسعه و ارائه برنامههای مختلف در حیطه فناوری اطلاعات و ارتباطات، افراد، سازمانها و جامعه را قدرتمندتر کرده و می کند؛ مسئولیت اجتماعی این بنیاد ارتقای مهارتهای دیجیتال در جامعه است.
وی ادامه داد: گواهینامههای بنیاد ICDL ایران به مهارتهای فردی یک اعتبار عینی وعملی می دهد و مهارت را براساس یک استاندارد شناخته شده تعریف می کند. این گواهینامه، مهارت و دانش فرد را نشان می دهد و علاوه بر ایجاد انگیزه برای تکمیل دوره آموزشی، معیاری برای ارزیابی کیفیت آموزشی فراهم می کند.
مدیر اجرایی بنیاد ICDL ایران با تأکید بر اینکه این بنیاد برای ساماندهی حوزه نشر تاکنون 26 جلد کتاب از مهارتها را براساس استاندارهای بین المللی تدوین و چاپ کرده که از طریق مراکز تحت پوشش در اختیار متقاضیان قرار می گیرد، بیان داشت: امروزه لزوم آموزش مهارتهای نوین و صدور گواهینامه برای این مهارت ها جهت حضور کامل و فعال در جامعه به وضوح احساس می شود.
وی در پاسخ به این سوال که "استفاده از امکانات بنیاد عمومی است؟ " گفت: این بنیاد به عنوان زیر مجموعه سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، با بیش از 385 مرکز در سراسر کشور امکان خدمت رسانی به کلیه اقشار جامعه را فراهم نموده و حتی بعضی پروژههای خاص را جهت توانمند سازی فرهنگیان و دانش آموزان تعریف و به مرحله اجرا گذاشته است.
سلطانی فرد درخصوص پروژه آموزش کارکنان دولت اظهارداشت: در راستای ارتقای سطح سواد دیجیتالی کارمندان دولت، بنیاد ICDL ایران دورههای آموزشی ضمن خدمت را برای بسیاری ازکارکنان دولت ازجمله کارکنان وزارت آموزش وپرورش، وزارت نفت، بانک ملی، همراه اول، شهرداری، دادگستری و بسیاری از سازمانها و ارگانهای دولتی و بخش خصوصی اجرا کرده است.
وی در مورد آموزش دانش آموزان در مقطع ابتدایی گفت: بنیاد ICDL ایران در راستای رسالت خود مبنی بر توسعه سواد دیجیتال و همچنین براساس سند تحول بنیادین وزارت آموزش وپرورش با بهرهگیری از افراد متخصص اقدام به تهیه سرفصل و محتوای آموزشی رایانه به عنوان فوق برنامه جهت دانش آموزان پیش دبستان تا پایه ششم ابتدایی نموده و محتوای آماده شده قبل از چاپ توسط کارشناسان دفتر تالیف دوره ابتدایی مورد بررسی قرار میگیرد. کتابها پس از چاپ نیز تائیدیه دفتر انتشارات کمک آموزشی را دریافت می کنند. این طرح در راستای کمک به استاندارد نمودن آموزش فوق برنامه کامپیوتر در مدارس و پاسخ به نیاز دانش آموزان طراحی و به مرحله اجرا گذاشته شده است.
آموزش شهروندان
مدیر اجرایی بنیادICDL ایران با اشاره به اینکه فعالیتهای روزمره افراد جامعه با دولت الکترونیک گره خورده است، افزود: لازم است افراد جامعه برای انجام بهینه فعالیتهای روزمره خود با دانش الکترونیک و رایانه آشنایی پیدا نمایند که این امر مستلزم وجود محتوای آموزشی استاندارد، جامع و کاربردی میباشد. دوره شهروند الکترونیک و اعطای مدرک به شهروندان، آنان را برای حضور در جامعه الکترونیکی آماده می نماید. تاکنون بسیاری از هموطنانمان از طریق مراکز بنیاد ICDL ایران آموزش شهروند الکترونیکی را دیده اند.
سلطانی فرد در خصوص تعامل با دیگر نهادها توضیح داد: این بنیاد در راستای انجام مسئولیت اجتماعی خود با نهادها، سازمانها و موسسات دولتی و غیر دولتی مختلف همکاری داشته؛ به طور مثال تفاهم نامه با سازمان نهضت سواد آموزی با هدف آموزش رایانه به سواد آموزان دوره انتقال که اجرای این پروژه جایزه بین المللی سواد آموزی یونسکو ( کنفسیوس ) در سال 2018 را برای اولین بار نصیب کشور جمهوری اسلامی ایران کرد.
وی ادامه داد: تفاهم نامه با مرکز برنامه ریزی آموزش نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش با هدف برگزاری دوره های آموزش ضمن خدمت فرهنگیان، تفاهم نامه با دانشگاه پیام نور و استفاده از ظرفیت های بنیاد و دانشگاه با هدف برگزاری دوره های آموزشی برای کارکنان و دانشجویان این دانشگاه، تفاهم نامه با بانک ملی ایران، تفاهم نامه با همراه اول، تفاهم نامه با شهرداری ها و بسیاری از نهادها و ارگانهای دیگر از جمله وزارت نفت و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران که هر دو مجموعه تبدیل وضعیت کارکنان خود را منوط به ارائه گواهینامه این بنیاد قرارداده اند؛ برخی از این تفاهم نامه ها می باشد.
میزان تعامل با نهاد های خارج از کشور
مدیر اجرایی بنیاد ICDL ایران در خصوص میزان تعامل با نهاد های خارج از کشور گفت: این بنیاد فعالیت رسمی خود را سال 83 زیر نظر بنیاد جهانی ICDL با 150 عضو که مقر آن در ایرلند است، شروع کرد و همواره تعامل نزدیکی با این بنیاد و دیگر کشورهای عضو جهت تبادل تجربیات داشته است. بنیاد ICDL ایران همواره به صورت فعال در همایش ها و نشست های سالیانه کشورهای عضو شرکت نموده است. فعالیتهای مراکز تحت پوشش در بولتن های خبری بنیاد جهانی چاپ و در اختیار دیگر اعضا قرار گرفته است. امید است پس از رفع تحریم های ظالمانه علیه کشورمان امکان ارتباط و فعالیت های گسترده تری با نهادهای بین المللی ایجاد گردد.
دستاوردهای ملی و بین المللی
سلطانی فرد گفت: جایزه برترین عملکرد سال 2011 بنیاد جهانی ICDL با عنوان آموزش معلمان مدارس هوشمند، جایزه برترین عملکرد سال 2013 بنیاد جهانی ICDL با عنوان برگزاری دوره آموزش و آزمون برای کارکنان شرکت ارتباطات سیار، راه یابی به مرحله نهائی مسابقه ICT صربستان در سال 2015 با عنوان سواد ICDL، دریافت جایزه بین المللی سواد آموزی یونسکو ( کنفسیوس ) در سال 2018، کسب مقام دوم در دومین جشنواره ملی فناوری اطلاعات، لوح تقدیر پانزدهمین نمایشگاه بین المللی الکامپ 2009 و لوح تقدیر چهارمین نمایشگاه بین المللی رسانه های دیجیتال برخی از دستاوردهای ملی و بین المللی این بنیاد است.
این مقام مسئول در تشریح ماموریتها در راستای اهداف سازمان پژوهش و ارائه خدمات به همکاران فرهنگی و دانش آموزان توضیح داد: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش یکی از اسناد بالادستی وزارت آموزش و پرورش می باشد که همواره اجرای این سند از سوی مسئولین کشور مورد درخواست بوده است . این بنیاد در فصل پنجم " اهداف کلان " بند های 1 و 2 و 3 و 7، فصل ششم " راهبردهای کلان " بند 7 و فصل هفتم " هدف عملیاتی و راهکارها " بند 17 فعالیت هایی را در راستای سند تحول بنیادین انجام می دهد و تا کنون توانسته با آموزش همکاران و دانش آموزان نسبت به توانمند سازی آنان در استفاده از فناوری های نوین در فرایند یاد دهی یادگیری کمک شایانی نماید؛ در همین راستا نسبت به تدوین استاندارد و تالیف کتاب آموزش کامپیوتر برای دانش آموزان پیش دبستان تا ششم ابتدایی ( مجموعا 7 جلد کتاب) به عنوان فوق برنامه اقدام نموده است. این برنامه در راستای کیفیت بخشی و سامان دهی آموزش فوق برنامه مدارس ابتدایی صورت پذیرفته است.
اجرای طرح ایران مهارت
وی ادامه داد: در راستای سیاستهای اقتصاد مقاومتی و اجرایی نمودن منویات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) مبنی بر لزوم تحول در نظام آموزش رسمی دوره متوسطه و تأکید ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران در خصوص ارائه آموزشهای مهارت محور به دانشآموزان، همچنین عملیاتی کردن راهکار 6-1 سند تحول بنیادین آموزشوپرورش و بند 6 حوزه تربیت و یادگیری کار و فنآوری برنامه درسی ملی، طرح آموزش حرفههای مهارتی کوتاهمدت موسوم به «ایرانمهارت» در مدارس کشور اجرا میشود. در همین راستا توافقنامه همکاری بین معاون آموزش متوسطه وزارت آموزشوپرورش و رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی وزارت آموزشوپرورش منعقد گردید. با اجرای این توافقنامه از ابتدای مهر ماه 1398 کلیه مراکز بنیاد ICDL ایران برابر دستورالعمل وزارت آموزشوپرورش در اجرای طرح ایران مهارت مشارکت مینمایند و تا کنون هزاران نفر از دانش آموزان در مراکز بنیاد ICDL ایران در طرح ایران مهارت شرکت نموده و آموزش دیده اند .
طرح سرباز ماهر
طرح ملی مهارتآموزی سربازان یا سرباز ماهر از سال 1396 به منظور آموزش تخصصی کار و اشتغال به سربازان وظیفه توسط قرارگاه مهارتآموزی نیروهای مسلح کلید خورد. در این طرح با همکاری تمامی دستگاه های اجرایی کشور، در نظر است با ارائه دوره های مهارتی متناسب، توانمندی جوانان کشور قبل از خدمت سربازی و یا در حین خدمت سربازی، توسعه یافته و آمادگی لازم برای ورود به بازار کار درآنها ایجاد و پس از پایان خدمت سربازی براساس توانایی خود که در دوره مهارتآموزی آنرا تکمیل نمودهاند، میتوانند جذب بازار کار شوند. بنیاد ICDL ایران در راستای رسالت خود مبنی بر توسعه سواد دیجیتال در کشور طبق تفاهمی که با قرارگاه مهارتآموزی نیروهای مسلح انجام داده است مجری اجرای طرح سرباز ماهر میباشد و مراکز بنیاد می توانند نسبت به جذب کاربران در این طرح مشارکت نمایند.
وی در پایان گفت: نرم افزار آزمون گیر بنیاد دارای تائیدیه بنیاد جهانی ICDL می باشد. این نرم افزار جزوء معدود نرم افزارهایی است که آزمون مهارتی را به صورت تمام الکترونیک برگزار و پس از پایان آزمون به صورت هوشمند توسط سیستم تصحیح و بلافاصله نمره کاربر به وی اعلام و این نمره در سیستم مرکز و بنیاد ذخیره می گردد. تمامی ارتباطات بین مراکز تحت پوشش و بنیاد از طریق پرتال به صورت الکترونیکی انجام می پذیرد. شرط قبولی در آزمونهای این بنیاد کسب حداقل 75 درصد نمره و تمامی آزمونها در مراکز و با حضور ناظر برگزار می گردد.